Mihao
Administrator
Dołączył: 19 Sty 2010
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Pią 14:53, 28 Maj 2010 Temat postu: Projekt Regulaminu Zawodów Form Sportowych PZWS, wersja 1.1 |
|
|
Projekt Regulaminu Zawodów Wushu Taolu Polskiego Związku Wushu Bez oceny Elementów Szczególnie Trudnych (Nandu) (wer. 1.1)
Opracował: Pion Szkolenia Form Sportowych PZWS, maj 2010, na podstawie regulaminu International Wushu Federation, Listopad 2005.
Uwaga:
Z uwagi na dużą objętość tekstu, występowanie tabeli i rysunków, zamieszczamy jedynie spis treści oraz część pierwszą projektu.
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ PIERWSZA – ZASADY OGÓLNE
ROZDZIAŁ 1 STRUKTURA ORGANIZACYJNA
Artykuł 1 Komitet Zawodów
Artykuł 2 Komisja Odwoławcza
Artykuł 3 Pracownicy Funkcyjni
Artykuł 4 Obowiązki Pracowników Funkcyjnych
Artykuł 5 Obowiązki Pracowników Dodatkowych
ROZDZIAŁ 2 OGÓLNE ZASADY ROZGRYWANIA ZAWODÓW
Artykuł 6 Rodzaje Zawodów
Artykuł 7 Rodzaje Konkurencji
Artykuł 8 Kategorie Wiekowe
Artykuł 9 Protesty
Artykuł 10 Ustalanie Kolejności Startów
Artykuł 11 Rejestracja
Artykuł 12 Protokoły
Artykuł 13 Pomiar Czasu
Artykuł 14 Prezentacja Punktacji
Artykuł 15 Dyskwalifikacja
Artykuł 16 Test Antydopingowy
Artykuł 17 Przyznawanie Miejsc
Artykuł 18 Formularz Identyfikacji Technik Innowacyjnych
Artykuł 19 Pozostałe Zasady Zawodów
ROZDZIAŁ 3 METODY I KRYTERIA OCENY
Artykuł 20 Metody i Kryteria Oceny dla Form Układanych
Artykuł 21 Metody i Kryteria Oceny dla Konkurencji bez Elementów Szczególnie Trudnych
Artykuł 22 Dziesiętny System Punktacji
Artykuł 23 Wyznaczanie Punktacji Cząstkowej
Artykuł 24 Wyznaczanie Punktacji Końcowej
Artykuł 25 Metody Oceny bez Użycia Systemu Komputerowego
Artykuł 26 Punkty Dodatkowe i Odejmowanie Punktów przez Sędziego Głównego
ROZDZIAŁ 4 WYMOGI DLA FORM UKŁADANYCH
Artykuł 27 Wymagania dla Układanych: Changquan, Jianshu, Daoshu, Qiangshu i Gunshu
Artykuł 28 Wymagania dla Układanych: Taijiquan i Taijijian
Artykuł 29 Wymagania dla Układanych: Nanquan, Nandao i Nangun
CZĘŚĆ DRUGA – PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE
ROZDZIAŁ 1
KONKURENCJE UKŁADANE Z OCENĄ TRUDNYCH ELEMENTÓW (POMINIĘTO)
ROZDZIAŁ 2
KONKURENCJE BEZ OCENY TRUDNYCH ELEMENTÓW
Dział 1 Ocena Wykonania Technicznego (Tabela 1-1, 1-2, 1-3, 1-4)
Dział 2 Ocena Ogólna Występu
2.1Kryteria Oceny Poziomu Występu i Odejmowanie Punktów za Błędy w Choreografii w Konkurencjach, które Nie Wymagają Oceny Trudnych Elementów (Tabela 5)
Dział 3 Ocena Konkurencji Dwuosobowych
3.1Błędy oraz Kryteria Odejmowania Punktów za błędy w Wykonaniu Technicznym i Inne Błędy w Konkurencjach Dwuosobowych (Tabela 6)
Dział 4 Ocena Konkurencji Grupowych
4.1Błędy i Kryteria Odejmowania Punktów za błędy w Wykonaniu Technicznum w Konkurencjach Grupowych (Tabela 7)
ROZDZIAŁ 3
WYMAGANIA TECHNICZNE W KONKURENCJACH UKŁADANYCH
Dział 1 Konkurencja Układany Changquan
Wymagania Techniczne w Konkurencji Układany Changquan (Długa Pięść)
Wymagania Techniczne dla Konkurencji Układany Jianshu (Miecz)
Wymagania Techniczne dla Konkurencji Układana Daoshu (Szabla)
Wymagania Techniczne dla Konkurencji Układana Qiangshu (Włócznia)
Wymagania Techniczne dla Konkurencji Układany Gunshu (Kij)
Dział 2 Konkurencje Układane Taili
2.1 Wymagania Techniczne dla Konkurencji Układany Taijiquan
2.2 Wymagania Techniczne dla Konkurencji Układany Taijijian
Dział 3 Konkurencja Układany Nanquan
3.1 Wymagania Techniczne dla Konkurencji Układany Nanquan
3.2 Wymagania Techniczne dla Konkurencji Układana Nandao (Szabla Południowa)
3.3 Wymagania Techniczne dla Konkurencji Układany Nangun (Kij Południowy)
ROZDZIAŁ 4
POZOSTAŁE PRZEPISY
Dział 1 Protokół Zawodów Wushu w Taolu
Ukłon Pięść-Dłoń
Ukłon z Szablą
Ukłon z Mieczem
Ukłon z Włócznią lub Kijem
Dział 2 Wymagania Dotyczące Stroju
2.1 Strój dla Konkurencji Changquan
2.2 Strój dla Konkurencji Taili
2.3 Strój dla Konkurencji Nanquan
2.4 Wymagania ogólne
Dział 3 Formularze używane podczas rozgrywania Zawodów (POMINIĘTO)
Dział 4 Formularz wyników (POMINIĘTO)
Dział 5 Schemat Miejsca Rozgrywania Zawodów
ROZDZIAŁ 1
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
Artykuł 1 Komitet Organizacyjny Zawodów
Komitet Organizacyjny Mistrzostw Polski lub Pucharu Polski powinien składać się z ekspertów wushu wybieranych przez Polski Związek Wushu. Komitet jest odpowiedzialny za przebieg zawodów i wszelkie związane z nimi prace. Zgodnie ze skalą zawodów, każda regionalne zrzeszenie/klub sportowy może utworzyć swój własny Komitet Zawodów składający się z pracowników funkcyjnych odpowiedzialnych za organizację zawodów, pod przewodnictwem Komitetu Organizacyjnego.
Artykuł 2 Komisja Odwoławcza
2.1 Komisja odwoławcza powinna składać się z (1) Przewodniczącego, (1) Wiceprzewodniczącego i trzech (3), pięciu (5) lub siedmiu (7) członków.
2.2 Obowiązki Komisji Odwoławczej:
2.2.1 Zatwierdzanie protestów ekip i podejmowanie decyzji w ich sprawie, jednak bez możliwości zmiany wyniku przyznanego przez sędziów.
2.2.2 Decyzje Komisji są ważne wtedy, gdy opowie się za nimi więcej niż połowa członków komisji. W przypadku równej ilości głosów, przewodniczący ma prawo do głosu decydującego. Żaden członek Komisji nie ma prawa brać udziału w dyskusji i głosowaniu w przypadku, gdy sprawa dotyczy jego Federacji, Związku, Zrzeszenia lub Klubu Spotowego.
2.2.3 Decyzja Komisji Odwoławczej jest ostateczna.
Artykuł 3 Pracownicy funkcyjni zawodów
3.1 Skład Sędziowski:
3.1.1 Jeden (1) Przewodniczący składu sędziowskiego i jeden (1) lub dwóch (2) Asystentów Przewodniczącego;
3.1.2 Każdy Skład Sędziowski zawiera dziesięciu (10) członków, w tym jeden (1) sędzia główny, trzech (3) sędziów grupy A, trzech (3) sędziów grupy B i trzech (3) sędziów grupy C.
3.1.3 Jeden (1) Główny planista-protokolant.
3.1.4 Jeden (1) Główny rejestrujący.
3.1.5 Pomocnicy dodatkowi:
3.2.1 3-5 asystentów planisty-protokolanta;
3.2.2 3-6 rejestrujących;
3.2.3 1-2 spikerów;
3.2.4 1-2 operatorów dźwięku;
3.2.5 2-4 kamerzystów pracujących dla Komisji Odwoławczej.
Artykuł 4 Obowiązki pracowników funkcyjnych
Pracownicy funkcyjni działają pod przewodnictwem Komitetu Zawodów. Ich obowiązki:
4.1 Przewodniczący Komisji Sędziowskiej powinien:
4.1.1 Organizować i przewodniczyć pracy Komisji Sędziowskiej i sprawować kontrolę nad przestrzeganiem regulaminów i zasad zawodów;
4.1.2 Interpretować przepisy i regulaminy, nie ma jednak prawa do ich zmiany;
4.1.3 Dobierać/odwoływać pracowników podczas trwania zawodów, jeśli jest to konieczne oraz podejmować kroki dyscyplinarne przeciwko tym pracownikom funkcyjnym, którzy popełnili poważne błędy;
4.1.4 Wystosowywać ostrzeżenia do zawodników i trenerów, którzy sprawiają problemy podczas zawodów. Jeśli nie zastosują się do ostrzeżeń, Przewodniczący Komisji Sędziowskiej ma prawo wnioskować do Komitetu Technicznego o wyciągnięcie odpowiednich konsekwencji, do unieważnienia ich wyników włącznie;
4.1.5 Sprawdzać i ogłaszać wyniki zawodów oraz przedstawić raport wykonania wszystkich prac.
4.2 Asystent przewodniczącego Komisji Sędziowskiej powinien:
4.2.1 Asystować Przewodniczącemu sędziów;
4.2.2 Jeden z asystentów jest upoważniony do pełnienia obowiązków przewodniczącego w czasie jego nieobecności.
4.3 Sędzia Główny powinien:
4.3.1 Organizować komisję sędziowską w celu opanowania teoretycznego i zastosowania praktycznego regulaminów;
4.3.2 Przyznawać punkty dodatkowe za Innowacyjne Techniki Szczególnie Trudne;
4.3.3 Odejmować punkty za powtórzenia form i niedoczas lub przekroczenie limitu czasowego;
4.3.4 Wystąpić do Przewodniczącego Sędziów o podjęcie odpowiednich kroków przeciwko sędziom, którzy popełnili poważne błędy w ocenie;
4.3.5 Brać udział w Ocenie Ogólnej Występu (Overall Performance), jako jeden z członków składu sędziowskiego Grupy B.
4.4 Sędziowie powinni:
4.4.1 Wypełniać jak najlepiej swoje obowiązki pod przewodnictwem Sędziego Głównego;
4.4.2 Oceniać niezależnie od siebie i zgodnie z regulaminami oraz sporządzać szczegółowy zapis swoich ocen;
4.4.3 Być odpowiedzialni, jako członkowie Grupy A, za ocenę Wykonania Elementów Technicznych w czasie wykonywania formy przez zawodnika;
4.4.4 Być odpowiedzialni jako członkowie Grupy B za Ocenę Ogólną Występu w czasie wykonywania formy przez zawodnika;
4.4.5 Być odpowiedzialni jako członkowie Grupy C za ocenę Elementów Szczególnie Trudnych w czasie wykonywania formy przez zawodnika;
4.5 Główny Protokolant-Planista powinien:
4.5.1 Opracować cały grafik przebiegu zawodów, przestudiować formularze zgłoszeniowe oraz formularze dotyczące Elementów Szczególnie Trudnych (Nandu) w formach układanych i sporządzić program zawodów;
4.5.2 Przygotować inne potrzebne formularze i tabele oraz sprawdzić i zweryfikować wyniki i przyznane miejsca;
4.5.3 Sporządzić listy wyników.
4.6 Główny Rejestrujący jest odpowiedzialny za całą rejestrację, informowanie przewodniczącego sędziów i zawiadamianie spikerów o wynikach i ich zmianach, jeśli takie zaszły.
Artykuł 5 Obowiązki Pracowników Dodatkowych
5.1 Protokolanci-Planiści powinni pełnić swoją funkcję wyznaczeni przez Głównego Protokolanta-Planującego.
5.2 Rejestrujący powinni dokonać rejestracji (sprawdzenia obecności i ogłoszenia kolejności) startów zawodników przed poszczególnymi konkurencjami; sprawdzić broń i stroje; kierować zawodników do miejsca, gdzie odbywają się ich konkurencje; przedłożyć formularze rejestracyjne Sędziemu Głównemu.
5.3 Spikerzy powinni zapowiedzieć rozpoczęcie zawodów publiczności, ogłaszać wyniki zawodników, dostarczać przydatnych informacji o zasadach i regulaminach, trwających właśnie konkurencjach i generalnych założeniach zawodów taolu.
5.4 Operatorzy dźwięku powinni:
5.4.1 Zgromadzić wszystkie kasety lub płyty CD podczas rejestracji dla konkurencji z podkładem muzycznym i ułożyć je zgodnie z kolejnością startów;
5.4.2 Włączyć nagranie po 3 sekundach od wejścia zawodnika na planszę;
5.4.3 Zwrócić wszystkie kasety lub płyty CD zawodnikom zaraz po zawodach bez zniszczeń, kopiowania i rozprowadzania ich.
5.5 Kamerzyści pracujący dla Komisji Odwoławczej powinni:
5.5.1 Filmować wszystkie konkurencje;
5.5.2 Odtwarzać występy na żądanie Komisji Odwoławczej;
5.5.3 Zachować wszystkie nagrania dla Komitetu Zawodów.
ROZDZIAŁ 2
OGÓLNE ZASADY ROZGRYWANIA ZAWODÓW
Artykuł 6 Rodzaje Zawodów
6.1 Zawody są podzielone na:
6.1.1 Zawody indywidualne;
6.1.2 Zawody drużynowe;
6.1.3 Zawody indywidualne/drużynowe;
6.2 Zawody mogą również być podzielone na:
6.2.1 Zawody seniorów;
6.2.2 Zawody juniorów;
6.2.3 Zawody dzieci.
Artykuł 7 Rodzaje konkurencji
7.1 Changquan (Styl Północny; CQ);
7.2 Nanquan (Styl Południowy; NQ);
7.3 Taijiquan (TJQ);
7.4 Jianshu (Miecz północny; JS);
7.5 Daoshu (Szabla północna; DS);
7.6 Qiangshu (Włócznia północna; QS);
7.7 Gunshu (Kij północny; GS);
7.8 Taijijian (Miecz taiji; TJJ);
7.9 Nandao (Szabla Południowa; ND);
7.10 Nangun (Kij Południowy; NG);
7.11 Duilian (Walki Układane; DL), dzielone na:
Duilian bez broni;
Duilian z bronią;
Duilian, gdy jeden z zawodników posiada broń, a drugi nie;
7.12 Jiti (Konkurencje Grupowe; JT).
Artykuł 8 Kategorie wiekowe
8.1 Seniorzy (powyżej 18 lat);
8.2 Juniorzy starsi (16 – 18 lat)
8.3 Juniorzy młodsi (13-15 lat)
8.4 Dzieci (poniżej 12 lat)
Artykuł 9 Protesty
9.1 Zakres protestów:
Komisja Odwoławcza rozpatruje protesty wystosowane przez ekipy, które nie zgadzają się z odjęciem punktów przez Sędziego Głównego lub przez sędziów z Grupy C wobec zawodników tej ekipy.
9.2 Procedury i wymagania składania protestów:
Jeśli drużyna nie zgadza się z decyzją sędziów wobec jej zawodnika, szef ekipy lub trener wystosowuje protest na piśmie, w czasie nie dłuższym, niż 15 minut po ocenieniu danego zawodnika, wraz z opłatą 300 złotych (trzysta złotych). Każdy protest dotyczy jednej kwestii spornej.
Komisja Odwoławcza powinna zanalizować sprawę na podstawie nagrań video. Jeśli ocena była poprawna, protestująca drużyna powinna ją zaakceptować. Jeśli wynikną jakiekolwiek problemy z zaakceptowaniem decyzji sędziów przez drużynę, Komisja ma prawo, zgodnie z oceną sytuacji, zwrócić się do Komitetu Technicznego Zawodów o podjęcie odpowiednich działań, włącznie z unieważnieniem wyników zawodników tej ekipy.
Jeśli ocena sędzów okaże się nieprawidłowa, Komisja powinna zwrócić się do Komitetu Technicznego Zawodów o ustalenie kary dla sędziów, którzy popełnili błędy, zgodnie z obowiązującymi regulaminami. Opłata za wniesienie protestu powinna zostać wówczas zwrócona, jednak wynik zawodnika pozostaje niezmieniony.
Artykuł 10 Ustalanie Kolejności Startów
Kolejność startów powinna być ustalana przez losowanie prowadzone przez zespół osób odpowiedzialnych za protokołowanie i planowanie, pod przewodnictwem Komitetu Zawodów i przewodniczącego sędziów. Jeśli eliminacje i finały odbywają się w tym samym czasie, kolejność startów w finałach wyznaczana jest na podstawie wyników eliminacji, przy czym zawodnik z najmniejszą liczbą punktów występuje jako pierwszy, a z największą jako ostatni. W przypadku uzyskania takiej samej liczby punktów przez dwóch lub więcej zawodników w eliminacjach, kolejność startów ustala się przez losowanie.
Artykuł 11 Rejestracja
Zawodnicy powinni dotrzeć na miejsce zawodów na co co najmniej 40 minut przed rozpoczęciem zawodów, na pierwsze wyczytanie i sprawdzenie kostiumów oraz broni. Drugie wyczytanie powinno odbyć się 20 minut przed startem, a trzecie – 10 minut przed startem.
Artykuł 12 Protokoły
Podczas wyczytywania, a także podczas ogłaszania wyników zawodnicy powinni wykonać ukłon do Sędziego Głównego.
Artykuł 13 Pomiar Czasu
Pomar czasu rozpoczyna się, gdy zawodnik rozpoczyna występ ze statycznej pozycji wyjściowej, a zatrzymuje, kiedy forma zostaje zakończona w statycznej pozycji końcowej.
Artykuł 14 Pokazywanie Punktów
Wyniki zawodników winny być pokazywane publiczności.
Artykuł 15 Dyskwalifikacja
Każde niestawienie się na rejestrację lub zawody o czasie, jest traktowane jako dyskwalifikacja.
Artykuł 16 Test Antydopingowy
Test antydopingowy jest przeprowadzany zgodnie z zasadami IOC i IWUF.
Artykuł 17 Przyznawanie Miejsc
17.1 Przyznawanie miejsc na zawodach indywidualnych (z duilian włącznie):
Zawodnicy w konkurencjach indywidualnych nagradzani są zgodnie z punktacją, jaką uzyskali, czyli najlepszy wynik nagradza się jako miejsce pierwsze, drugi najlepszy wynik jako miejsce drugie itd.
17.2 Przyznawanie miejsc w zawodach indywidualnych ocenianych łącznie:
Zawodnicy nagradzani są zgodnie z punktacją jaką uzyskali, albo zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami regulaminowymi, gdzie najlepszy wynik określa się jako miejsce pierwsze, drugi wynik jako miejsce drugie itd.
17.3 Przyznawanie miejsc w konkurencjach grupowych:
Grupa, która uzyskała najlepszy wynik winna zająć miejsce pierwsze, grupa z drugim wynikiem miejsce drugie itd.
17.4 Przyznawanie miejsc drużynom:
Drużynom przyznaje się miejsca zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami zawodów.
17.5 Remisy:
17.5.1 Remisy w konkurencjach indywidualnych rozstrzygane są w następujący sposób:
17.5.1.1 Zawodnik, który pomyślnie ukończył formę, w której zawarte były Trudne Elementy (Nandu) o wyższym stopniu trudności, powinien zająć wyższą lokatę;
17.5.1.2 Zawodnik, który wykonał większą ilość Trudnych Elementów powinien zająć wyższą lokatę;
17.5.1.3 Zawodnik który zebrał większą ilość punktów za Trudne Elementy, powinien zająć wyższą lokatę;
17.5.1.4 Jeśli nadal wynik jest remisowy, zawodnik z wyższą ilością punktów za Ocenę Ogólną Występu powinien zająć wyższą lokatę;
17.5.1.5 Jeśli nadal pozostaje remis, zawodnik z niższą ilością potrąconych punktów za Ocenę Ogólną Występu powinien zająć wyższą lokatę;
17.5.1.6 Jeśli nadal pozostaje remis, zawodnicy zajmują to samo miejsce.
17.5.1.7 W zawodach, w których odbywają się eliminacje i finały, zawodnik z lepszym wynikiem uzyskanym w eliminacjach zajmuje wyższą lokatę. Jeśli nadal wynik pozostaje remisowy, przyznawanie miejsc w finałach powinno odbyć się na zasadach omówionych powyżej.
17.5.2 W konkurencjach indywidualnych ocenianych łącznie, zawodnik, który osiągnął lepsze wyniki zajmuje wyższą lokatę. Jeśli nadal wynik pozostaje remisowy, zawodnik, który zajął drugie miejsce w większej ilości konkurencji indywidualnych zajmuje wyższą lokatę itd. W przypadku równej ilości miejsc we wszystkich indywidualnych konkurencjach zawodnicy, którzy uzyskali remis zajmują to samo miejsce.
17.5.3 W konkurencjach, gdzie nie wymagane są Trudne Elementy przyznawanie miejsc odbywa się na zasadach omówionych w punktach 17.5.1.4-6 dla konkurencji indywidualnych.
17.5.4 W przypadku remisu drużynowego, drużyna, która uzyskała wyższe lokaty w konkurencjach indywidualnych zajmuje wyższe miejsce. W przypadku, kiedy remis pozostaje, drużyna, która ma więcej miejsc drugich w konkurencjach indywidualnych zajmuje wyższą lokatę itd. W przypadku równej ilości miejsc we wszystkich konkurencjach indywidualnych drużyny te zajmują to samo miejsce.
Artykuł 18 Procedura Identyfikacji Technik Innowacyjnych
18.1 Zasady Innowacji:
Wszystkie innowacje powinny pozostawać w zgodności z cechami charakterystycznymi wushu i zasadami wykonywania ćwiczeń fizycznych; ich wykonanie wymagać powinno wysokiego poziomu wyszkolenia i umiejętności technicznych; innowacje te nie mogą występować w tabelach oceny Trudnych Elementów w Formach Układanych. Innowacyjne skoki i przewroty mogą zawierać Łączniki.
18.2 Procedura Zgłoszeniowa
18.2.1 Aplikacja może być złożona tylko raz dla każdej Innowacji.
18.2.2 Ekipa zgłaszająca Innowacje powinna wypełnić formularz dotyczący Technik Innowacyjnych w Formach Układanych i dostarczyć schemat techniczny oraz nagranie video pokazujące wykonanie Innowacji przez zawodnika. Materiał powinien być dostarczony do Komitetu Technicznego Polskiego Związku Wushu przynajmniej sześćdziesiąt (60) dni (decyduje data stempla pocztowego) przed rozpoczęciem zawodów.
18.3 Komisja Oceniająca
Komisja Oceniająca powinna składać się z pięciu (5) lub siedmiu (7) ekspertów wushu, wyznaczonych przez Komsję Techniczną Zawodów, do oceny innowacji w Formach Układanych.
18.4 Procedura Oceniania
Komisja Oceniająca powinna przeanalizować formularz dotyczący Technik Innowacyjnych w odniesieniu do zasad innowacji. Aby Technika Innowacyjna została zatwierdzona wraz z określeniem nazwy, stopnia, wartości i kodu Techniki, wymagane są dwie trzecie głosów Komisji Oceniającej; te same kryteria stosuje się w wypadku nie zatwierdzania Techniki. Komisja Oceniająca powinna zawiadomić zawodnika o swojej decyzji w odpowiednim czasie. Komisja Odwoławcza i sędziowie powinni być poinformowani o decyzji Komisji Oceniającej na piśmie, przed rozpoczęciem zawodów.
Artykuł 19 Pozostałe Regulacje dotyczące Zawodów
19.1 Rejestrowanie Elementów Szczególnie Trudnych
Każdy zawodnik powinien wybrać Elementy Szczególnie Trudne zgodnie z przepisami i regulaminami zawodów. Następnie powinien wypełnić aplikację i formularz do oceniania Trudnych Elementów w Formach Układanych, który musi być dostępny na odpowiedniej stronie internetowej, biorąc pod uwagę wartość Technik Innowacyjnych przy obliczaniu punktacji początkowej. Formularz rejestracyjny zatwierdzony i podpisany przez trenera powinien być dostarczony Organizatorom Zawodów przynajmniej 30 dni przed rozpoczęciem zawodów.
19.2 Czas Trwania Formy
19.2.1 Formy takie jak Changquan, Nanquan, Jianshu, Daoshu, Qiangshu, Gunshu, Nandao i Nangun powinny trwać:
Nie mniej, niż 1 minuta 20 sekund dla seniorów
Nie mniej niż 1 minuta 10 sekund dla juniorów.
Formy dzieci nie podlegają limitowi czasowemu.
19.2.2 Formy Układane Taijiquan i Taijijian oraz konkurencje grupowe powinny trwać 3-4 minuty.
Obligatoryjna forma 42 Taijiquan powinna trwać 5-6 minut,
Obligatoryjna forma 42 Taijijian powinna trwać 3-4 minuty.
19.2.3 Konkurencje dwuosobowe (set-sparing) nie powinny trwać mniej, niż 50 sekund.
19.3 Podkład Muzyczny
Podkład muzyczny do form nie powinien zawierać słów. Zawodnik ma prawo wybrać własną muzykę tak, by pasowała do prezentowanego przez niego układu.
19.4 Strój
Wszyscy sędziowie powinni nosić odpowiednie stroje i identyfikatory określające ich kategorie (A, B, C). Wszyscy zawodnicy powinni nosić stroje określone w regulaminach, z przymocowanymi do nich numerami startowymi.
19.5 Miejsca rozgrywania Zawodów
19.5.1 Zawody powinny odbywać się w miejscu zatwierdzonym przez Polski Związek Wushu. Konkurencje indywidualne powinny odbywać się na platformie o wymiarach 14m x 8m ze strefą bezpieczeństwa 2 metrów z każdej strony. W miarę posiadanych możliwości, konkurencje grupowe powinny odbywać się na platformie o wymiarach 16m x 14m z pasem bezpieczeństwa 1 metr od krawędzi planszy. Granice powierzchni startowej powinny być oznaczone białą linią szerokości 5 centymetrów.
19.5.2 Sufit powinien być na wysokości przynajmniej 8 metrów nad powierzchnią startową.
19.5.3 Odległość między planszami powinna wynosić przynajmniej 6 metrów.
19.5.4 Pionowe oświetlenie hali powinno wynosić ponad 1500 LUX, a poziome ponad 800 LUX.
19.6 Broń:
19.6.1 Broń używana na zawodach powinna być zatwierdzona przez Polski Związek Wushu.
19.6.2 Zawodnikowi trzymającemu broń w lewym wyprostowanym ręku, czubek szabli (Dao) bądź miecza (Jian) sięgać powinien do końca jego ucha. Kij (Gun) nie może być krótszy, niż wzrost zawodnika. Włócznia (Qiang) nie może być krótsza od zawodnika stojącego z ręką wyprostowaną pionowo w górę. Szabla (Nandao) trzymana w lewym ręku powinna sięgać powyżej żuchwy zawodnika.
19.7 Sprzęt:
Podczas zawodów wysokiej rangi, na zawodach winny się znajdować:
cztery (4) kamery video (co najmniej),
trzy (3) odtwarzacze video,
trzy (3) wyświetlacze wyników,
oraz kompletny zestaw do komuterowego systemu oceniania i profesjonalny zestaw nagłośnienia.
19.8 Zasady te stosuje się do wszystkich zawodów Taolu organizowanych przez Polski Związek Wushu.
ROZDZIAŁ 3
METODY I KRYTERIA OCENY
Artykuł 20 Metody i Kryteria Oceny dla Form Układanych (z oceną Elementów Szczególnie Trudnych - nandu)
20.1 Metody oceny
20.1.1 Każda grupa sędziowska składa się z trzech (3) sędziów:
Grupa A – ocenia Wykonanie Techniczne;
Grupa B – włączając jednego (1) Sędziego Głównego, określa Ocenę Ogólną Występu;
Grupa C – ocenia Elementy Szczególnie Trudne;
20.1.2 Całkowita liczba punktów możliwych do zdobycia w każdej konkurencji to dziesięć (10), w tym:
5 punktów za Wykonanie Techniczne (Quality of Movements);
3 punkty za Ogólną Ocenę Występu (Overall Performance);
2 punkty za Elementy Trudne (Degree of Difficulty).
Początkowa liczba punktów zawodnika to: punkty za Elementy Trudne wybrane przez zawodnika plus punkty za Ogólną Ocenę Występu (3 punkty) plus punkty za Wykonanie Techniczne (5 punktów).
20.1.3 Sędziowie z Grupy A odejmują punkty stosownie do błędów technicznych popełnionych podczas występu zawodnika.
20.1.4 Czterech sędziów w Grupie B określa Ogólny Poziom Występu i odejmuje punkty za błędy w Choreografii. Ocena najwyższa i najniższa powinny zostać odrzucone. Średnia dwóch pozostałych wyników to punkty za Ocenę Ogólną Występu.
20.1.5. Sędziowie w Grupie C oceniają Elementy Szczególnie Trudne wykonane przez zawodnika w czasie występu.
20.2. Kryteria Oceny:
20.2.1. Kryteria Oceny Wykonania Technicznego
0.1 punktu odejmuje się za każdy przypadek popełnienia błędu w wykonaniu techniki uwzględnionej w regulaminie,
0.1–0.3 punktu odejmuje się za każdy przypadek popełnienia innego błędu (nie uwzględnionego w regulaminie)
(patrz Tabela 1-1 Kryteria Odejmowania Punktów za Wykonanie Techniczne w Układanych: Changquan, Jianshu, Daoshu, Qiangshu i Gunshu; Tabela 1-2 Kryteria Odejmowania Punktów za Wykonanie Techniczne w Taijiquan i Taijijian; Tabela 1-3 Kryteria Odejmowania Punktów za Wykonanie Techniczne w Układanych: Nanquan, Nandao i Nangun; Tabela 1-4 Kryteria Odejmowania Punktów za Pozostałe Błędy w Konkurencjach Układanych i (Indywidualnych) Konkurencjach bez Elementów Szczególnie Trudnych).
20.2.2 Kryteria Oceny Ogólnej Występu
20.2.2.1 Wyznaczanie Oceny Ogólnej Występu:
W odniesieniu do siły, harmonii, rytmu, stylu i akompaniamentu muzycznego, wyznacza się trzy (3) poziomy i trzy (3) pod-poziomy:
Poziom Najwyższy, za który przyznaje się 3.0-2.51 punktów,
Poziom Standardowy, za który przyznaje się 2.50-1.91 punktów,
Poziom Najniższy za który przyanaje się 1.90-1.01 punktów.
Zawodnik powinien zaprezentować poprawne, spełniające standardy techniki, pełną siłę demonstowaną płynnie w odpowiednich miejscach, dobrą koordynację pomiędzy rękoma i wzrokiem, krokami i całym ciałem (oraz pomiędzy ciałem i bronią przy układach z bronią), zaznaczony rytm, dobrze zdefiniowany styl, współgranie między ruchami i podkładem muzycznym.
Przy ocenie technicznej występu zawodnika należy wziąć pod uwagę wszystkie wymienione wyżej elementy.
20.2.2.2 Kryteria oceny choreografii
20.2.2.2.1
0,2 punktu odejmowane jest za każdy brakującą technikę obowiązkową, zgodnie z regulaminem dotyczącym konkurencji form układanych.
20.2.2.2.2
0.1-0.5 punktu odejmowane jest za każdy błąd w odniesieniu do w struktury, kompozycji oraz akompaniamentu muzycznego układu.
(patrz Tabela 2-1 Kryteria Odejmowania Punktów dla Choreografii Konkurencji Form Układanych)
20.2.3 Metody Oceny Elementów Szczególnie Trudnych (Nandu)
20.2.3.1
Elementy Szczególnie Trudne (1.40 punktu)
Punkty za wykonanie każdego Elementu Szczególnie Trudnego rozkładają się następująco:
Poziom trudności A: 0.2 punktu
Poziom trudności B: 0.3 punktu
Poziom trudności C: 0.4 punktu
Suma punktów dla wszystkich poziomów trudności nie może przekroczyć 1.40 punktu. (patrz Tabela 4-1 Elementy Szczególnie Trudne i ich Wartości dla Układanych: Changquan, Jianshu, Daoshu, Qiangshu i Gunshu; Tabela 4-2 Elementy Szczególnie Trudne i ich Wartości dla Układanych: Taijiquan i Taijijian; Tabela 4-3 Elementy Szczególnie Trudne i ich Wartości dla Układanych: Nanquan, Nandao, Nangun).
Jeśli zawodnik nie spełnił przewidzianych w regulaminie wymagań odnośnie wykonania Elementów Szczególnie Trudnych, nie są za nie przyznawane żadne punkty. (patrz Tabela 4-4 Najczęściej Popełniane Błędy w Układanych: Changquan, Jianshu, Daoshu, Qiangshu i Gunshu; Tabela 4-5 Najczęściej Popełniane Błędy w Układanych: Taijiquan i Taijijian; Tabela 4-6 Najczęściej Popełniane Błędy w Układanych: Nanquan, Nandao, Nangun).
20.2.3.2 Metody oceny Łączników (0.6 punktu)
Punkty za wykonanie Łączników rozkładają się następująco:
Poziom trudności A: 0.1 punktu
Poziom trudności B: 0.15 punktu
Poziom trudności C: 0.2 punktu
Poziom trudności D: 0.25 punktu
Suma punktów dla wszystkich poziomów trudności nie może przekroczyć 0.6 punktu.
(patrz Tabela 4-1 Trudne Elementy i ich Wartości dla Układanych: Changquan, Jianshu, Daoshu, Qiangshu i Gunshu; Tabela 4-2 Trudne Elementy i ich Wartości dla Układanych: Taijiquan i Taijijian; Tabela 4-3 Trudne Elementy i ich Wartości dla Układanych: Nanquan, Nandao, Nangun).
Jeśli zawodnik nie spełnił przewidzianych w regulaminie wymagań odnośnie wykonania Łączników, żadne punkty nie zostają przyznane.
(Patrz Tabela 4-4 Najczęściej Popełniane Błędy w Układanych: Changquan, Jianshu, Daoshu, Qiangshu i Gunshu; Tabela 4-5 Najczęściej Popełniane Błędy w Układanych: Taijiquan i Taijijian; Tabela 4-6 Najczęściej Popełniane Błędy w Układanych: Nanquan, Nandao, Nangun).
Dobierając punkty za Elementy Szczególnie Trudne (Nandu), wyboru należy dokonywać zatem spośród Technik Szczególnie Trudnych do 1.4 punktu i Łączników do 0.6 punktu (w sumie 2.0).
20.2.3.3 Dodatkowe Punkty za Innowacje
Za poprawne wykonanie zatwierdzonej wcześniej Innowacji, Sędzia Główny przyznaje dodatkowe punkty poza 10 punktami podstawowymi, według zasady:
Stopień trudności B: 0.10 punktu (włączając połączenia)
Stopień trudności C: 0.15 punktu (włączając połączenia)
Stopień trudności Super C: 0.20 punktu
Dodatkowe punkty nie będą przyznawane w przypadku nieukończenia Innowacyjnego Elementu lub niezgodości wykonania na zawodach z wykonaniem przedstawionym wcześniej Komisji.
Artykuł 21 Metody i Kryteria Oceny dla konkurencji bez Trudnych Elementów (Nandu)
21.1 Konkurencje bez Szczególnych Wymogów w zakresie Elementów Szczególnie Trudnych:
21.1.1 Obligatoryjne formy we wszystkich konkurencjach;
21.1.2 Konkurencje Dwuosobowe;
21.1.3 Konkurencje Wieloosobowe;
21.1.4 Układane formy bez oceny Elementów Szczególnie Trudnych,
21.2 Metody Oceniania
21.2.1 Komisja Sędziowska składa się z trzech (3) Sędziów.
Grupa A – ocenia Wykonanie Techniczne;
Grupa B – ocenia Ogólny Poziom Występu.
Całkowita liczba punktów za każdą Dwu- lub Wieloosobową Konkurencję wynosi dziesięć (10) punktów, w tym:
5 punktów za Wykonanie Techniczne;
5 punktów za Ocenę Ogólną Występu.
Sędziowie z Grupy A odejmują punkty w zależności od błędów popełnionych przez zawodnika.
Sędziowie z Grupy B wraz z Sędzią Głównym oceniają poziom występu oraz odejmują punkty za błędy choreograficzne. Ocena najwyższa i najniższa powinny zostać odrzucone. Średnia z dwóch pozostałych wyników jest Oceną Ogólną Występu zawodnika. Wszystkie błędy w choreografii, skutkujące odejmowaniem punktów, uwzględnione zostają jedynie w przypadku jednoczesnego potwierdzenia ich przez co najmniej dwóch z czterech sędzów grupy B. Punkty odjęte za Ocenę Ogólną Wystepu, to zsumowana wartość poszczególnych potrąceń za błędy choreograficzne.
21.3 Kryteria Oceny
21.3.1 Kryteria Oceny Wykonania Technicznego:
0.1 punktu zostaje odjęte za każdym razem jeśli zawodnik wykona technikę niezgodnie z wymogami określonymi w regulaminie;
0.1-0.3 punktu zostaje odjęte za każdy przypadek wystąpienia innego błędu (nie wyszczególnionego w regulaminie).
(Patrz:
Tabela 1-1 Kryteria Odejmowania Punktów za Wykonanie Techniczne w Układanych: Changquan, Jianshu, Daoshu, Qiangshu i Gunshu;
Tabela 1-2 Kryteria Odejmowania Punktów za błędy w Wykonaniu Technicznym w Taijiquan i Taijijian;
Tabela 1-3 Kryteria Odejmowania Punktów za błędy w Wykonaniu Technicznym w Układanych: Nanquan, Nandao i Nangun;
Tabela 1-4 Kryteria Odejmowania Punktów za Pozostałe Błędy w Konkurencjach Układanych i (Indywidualnych) Konkurencjach bez Trudnych Elementów;
Tabela 6 Błędy i Kryteria Odejmowania Punktów za błędy w Wykonaniu Technicznym i Inne Błędy w Konkurencjach Dwuosobowych;
Tabela 7 Błędy i Kryteria Odejmowania Punktów za błędy w Wykonaniu Technicznym w Konkurencjach Grupowych).
21.3.2. Kryteria Oceny Ogólnej Występu
Zawierają: Ocenę Poziomu Występu i Ocenę Choreografii Występu
21.3.2.1.
Ocena Poziomu Występu podzielona jest na trzy (3) poziomy i dziewięć (9) pod-poziomów, w odniesieniu do siły, harmonii, rytmu, stylu i akompaniamentu muzycznego:
Poziom Najwyższy 5.00 – 4.21 punktów;
Poziom Standardowy 4.20 – 3.01 punktów;
Poziom Najniższy 3.00 – 1.51 punktów.
Startujący zawodnik powinien zaprezentować zgodne ze regulaminami, poprawne techniki, pełną siłę przekazywaną płynnie w odpowiednie miejsca, dobrą koordynację pomiędzy rękoma i wzrokiem, krokami i całym ciałem (oraz pomiędzy ciałem i bronią przy układach z bronią), zaznaczyny rytm, dobrze zdefiniowany styl, współgranie między ruchem i podkładem muzycznym.
Przy ocenie technicznej występu zawodnika należy wziąć pod uwagę wszystkie wymienione wyżej elementy.
21.3.2.2 Kryteria Oceny Choreografii
21.3.2.2.1 Zgodnie z przepisami dotyczącymi odejmowania punktów za błędy w choreografii w konkurencjach bez Elementów Szczególnie Trudnych, 0.2 punktu zostaje odjęte za brak lub dodanie obowiązkowej techniki w formie.
21.3.2.2.2
0.1-0.5 punktu zostaje odjęte za niespełnienie wymogów w odniesieniu do struktury, kompozycji i podkładu muzycznego.
(patrz Tabela 5 Kryteria Oceny Ogólnej Występu i Odejmowanie Punktów za Błędy w Choreografii w Konkurencjach bez Elementów Szczególnie Trudnych).
Artykuł 22 Dziesiętny System Punktowania
22.1 Sędziowie w Grupie A przyznają punkty z dokładnością do (1) jednego miejsca po przecinku;
22.2 Sędziowie w Grupie B i C przyznają punkty z dokładnością do (2) dwóch miejsc po przecinku;
Artykuł 23 Wyznaczanie Punktacji Cząstkowej
23.1 Konkurencje Układane
Wynik zawodnika w konkurencjach form układanych to suma punktów uzyskanych za Wykonanie Techniczne, punktów uzyskanych za Ogólną Ocenę Występu oraz za Trudne Elementy.
23.1.1 Przyznawanie punktów za Wykonanie Techniczne
Trzej sędziowie Grupy A odejmują punkty zgodnie z wymaganiami Wykonania Technicznego i za pozostałe błędy. Punkty odjęte jednoczesnie przez co najmniej dwóch z trzech sędziów, zostają odjęte od punktów Wykonania Technicznego.
Końcowa ocena wykonania technicznego zawodnika powstaje po odjęciu sumy punktów odjętych za błędy w Wykonaniu Technicznym, od potencjalnej liczby punktów przyznawanych za Wykonanie Techniczne (5).
23.1.2 Przyznawanie punktacji za Ogólną Ocenę Wykonania
Ocena Poziomu Występu zawodnika (wg tabeli), dodana do oceny za Choreografię, stanowią Ocenę Ogólną Występu.
23.1.3 Przyznawanie punktacji za Elementy Szczególnie Trudne (Nandu)
Trzech sędziów w Grupie C ocenia Elementy Szczególnie Trudne i Łączniki zgodnie z regulaminem. Punkty przyznane przez co najmniej dwóch z trzech sędziów są liczbą punktów przyznaną zawodnikowi za Elementy Szczególnie Trudne.
23.2 Konkurencje dwu i wielo-osobowe oraz konkurencje bez Elementów Szczególnie Trudnych.
23.2.1 Przyznawanie punktów za Wykonanie Techniczne:
Trzej sędziowie grupy A odejmują punkty za błędy w wykonaniu technicznym (uwzględnione w regulaminie) oraz za pozostałe błędy (nieuwzględnione w regulaminie) popełnione przez zawodnika w czasie występu. Suma punktów za błędy, zauważone jednocześnie przez co najmniej dwóch sędziów z tej grupy, jest sumą odejmowaną od wartości wyjściowej. Po odjęciu jej od sumy wyjściowej, przyznawanej za jakość techniczną, otrzymujemy końcowy wynik za Wykonanie Techniczne.
23.2.2 Wyznaczanie punktów osiągniętych za Ocenę Ogólną Występu.
Ocena Poziomu Występu zawodnika, minus punkty odjęte za Błędy Choreograficzne, stanowią końcowy wynik za Ogólną Ocenę Wystepu.
Artykuł 24 Wyznaczanie Punktacji Końcowej
24.1 Konkurencje Układane
Sędzia Główny odejmuje punkty za błędy (niedoczas lub przekroczenie limitu czasu, powtórzenia formy) od punktacji określonej przez sędziów i dodaje punkty bonusowe za techniki innowacyjne, jeśli takie występują. Punktacja sędziów minus punkty odjęte przez Sędziego Głównego, plus punkty za bonusy, stanowią ocenę końcową występu zawodnika.
24.2 Konkurencje Dwu i Wielo-osobowe oraz konkurencje, gdzie nie ma Elementów Szczególnie Trudnych.
Sędzia Główny odejmuje punkty za błędy (niedoczas lub przekroczenie limitu czasu, powtórzenia formy) od punktacji określonej przez sędziów. Pozostała wartość jest oceną końcową zawodnika.
Artykuł 25 Metody Oceny bez Użycia Systemu Komputerowego
Jeśli organizator nie posiada komputerowego systemu oceniania, wyznaczanie punktów powinno odbywać się pisemnie.
Dodać należy wówczas:
25.1 1-2 protokolantów,
25.2 1 osobę mierzącą czas,
25.3 1 spikera
25.4 W celu ustalenia szczegółowych rozwiązań, odnieść należy się do Szczegółowych Przepisów.
Artykuł 26 Punkty Dodatkowe i Odejmowanie Punktów przez Sędziego Głównego
26.1 Sędzia Główny dodaje punkty za Innowacje.
26.2 Sędzia Główny odejmuje punkty za powtórzenia formy; albo za przekroczenie limitu czasu.
Powtórzenia
Zawodnik, którego występ został zakłócony przez nieprzewidziane okoliczności może powtórzyć swój występ za pozwoleniem Sędziego Głównego bez utraty punktów.
Jeśli przerwanie nastąpiło w wyniku zapomnienia układu, błędy lub uszkodzenie broni, zawodnik może jednokrotnie powtórzyć występ, skutkuje to jednak odjęciem 1 punktu.
W przypadku, gdy zawodnik nie jest w stanie kontynuować wystąpienia z powodu kontuzji, Sędzia Główny ma prawo przerwać występ.
Jeśli zawodnik jest zdolny powtórzyć występ po udzieleniu mu prostej pomocy, należy umożliwić mu start na końcu danej konkurencji. Skutkuje to odjęciem 1 punktu, jak w przypadku powtórzenia.
26.2.2 Dla Taijiquan, Taijijian i Występów Grupowych
0.1 punktu odejmuje się za przekroczenie czasu lub niedoczas do 5 sekund,
0.2 punktu odejmuje się za przekroczenie lub niedoczas od 5 włącznie do 10 sekund, i tak dalej.
Odejmuje się więc 0,1 pkt za każde 5 sekund przekroczenia czasu lub niedoczasu.
26.2.3 Dla Changquan, Nanquan, Jianshu (miecz), Daoshu (szabla), Qiangshu (włócznia), Gunshu, Nandao, Nangun i Konkurencji Dwuosobowych
0.1 punktu odejmuje się za przekroczenie czasu lub niedoczas do 2 sekund,
0.2 punktu odejmuje się za przekroczenie czasu od 2 sekund włącznie do 4 sekund, i tak dalej.
Odejmuje się zatem 0.1 pkt za każde 2 sekundy przekroczenia czasu lub niedoczasu.
26.3 W przypadku oczywistej nieodpowiedniej lub omyłkowej oceny Sędzia Główny może przed pokazaniem punktów końcowych dokonać modyfikacji oceny za pozwoleniem przewodniczącego sędziów.
ROZDZIAŁ 4
WYMOGI DLA FORM UKŁADANYCH
Artykuł 27 Wymagania dla Układanych: Changquan, Jianshu, Daoshu, Qiangshu i Gunshu.
27.1Changquan (Styl Północny) powinien zawierać:
27.1.1.przynajmniej trzy techniki ręczne: Quan (pięść), Zhang (dłoń), Gou (hak);
27.1.2.trzy pozycje: Gongbu GB (pozycja łuku), Pubu PB (pozycja obniżona), Xubu XB (pozycja pusta);
27.1.3.trzy techniki nożne: Tantui (kopnięcie proste z klepnięciem w dłoń), Chuaitui (kopnięcie boczne), Housaotui (podcięcie do tyłu);
27.1.4.Dingzhou (uderzenie łokciem);
27.1.5.Koutui Pingheng (wagę w półprzysiadzie).
27.2Jianshu (Miecz) powinien zawierać:
27.2.1.przynajmniej trzy pozycje: Gongbu GB (pozycja łuku), Pubu PB (pozycja obniżona), Xubu XB (pozycja pusta);
27.2.2.Koutui Pingheng (wagę w półprzysiadzie);
27.2.3.Osiem głównych technik miecza: Cijian (pchnięcie), Guajian (blok do góry), Liaojian (cięcie do góry), Dianjian (cięcie w punkt), Pijian (cięcie w dół), Jiejian (rozdzielenia), Bengjian (postawienie w pion), Jian wanhua (ósemka - obowiązkowo z pełną techniką parowania w dół , z prawej, lewej strony i za plecami).
27.3Daoshu (Szabla) powinna zawierać:
27.3.1.Trzy podstawowe pozycje: Gongbu GB (pozycja łuku), Pubu PB (pozycja obniżona), Xubu XB (pozycja pusta);
27.3.2.Osiem głównych technik szabli: Chantou (zawinięcie dookoła głowy w lewo), Guonao (zawinięcie dookoła głowy w prawo), Pidao (cięcie w dół), Znandao (rozdzielenie poziome), Guadao (blok w dół) Yundao (szabla chmura), Zhadao (pchnięcie na obie strony), Beihuadao (ósemka - koniecznie z pełną techniką obracania i zawijania dookoła głowy wykonane w jednym ciągu).
27.4Qiangshu (Włócznia) powinna zawierać:
27.4.1. Trzy podstawowe pozycje: Gongbu GB (pozycja łuku), Pubu PB (pozycja obniżona), Xubu XB (pozycja pusta);
27.4.2.Osiem głównych technik: Lanqiang (blok na zewnątrz), Naqiang (blok do wewnątrz), Zhaqiang (pchnięcie), Chuanqiang (kłucie i ślizganie w dłoniach), Bengqiang (postawienie włóczni), Dianqiang (pchnięcie w punkt), Wuhuaqiang (ósemka – co najmniej 3 pełne cykle w czasie obrotu, oburącz, w jednym ciągu), Tiaoba (uderzenie tyłem włóczni).
27.5Gunshu (Kij) powinien zawierać:
27.5.1. Trzy podstawowe pozycje: Gongbu GB (pozycja łuku), Pubu PB (pozycja obniżona), Xubu XB (pozycja pusta);
27.5.2.Osiem głównych technik: Pigun (uderzenie z góry), Benggun (postawienie kija), Jiaogun (bloki okrężne), Pinglungun (poziome uderzenie z obrotem), Yungun (kij chmura), Chuogun (dźgnięcie końcem kija), Dianqun (uderzenie w punkt), Ti Liao Hua Gun (co najmniej 3 pełne cykle w czasie obrotu, oburącz, w jednym ciągu).
Artykuł 28 Wymagania dla Układanych: Taijiquan i Taijijian
28.1Taijiquan powinno zawierać:
28.1.1.Przynajmniej dwie techniki nożne (spośród: shangbu, tuibu, jinbu, genbu, cexingbu);
28.1.2.Trzy główne pozycje: Gongbu GB (pozycja łuku), Pubu PB (pozycja obniżona), Xubu XB (pozycja pusta);
28.1.3.Osiem głównych technik: Lanquewei (złapanie ogona jaskółki), Yemafenzong (rozdzielanie końskiej grzywy), Louxiaobu (zamiatanie kolana), Yunshou (dłonie chmury), Zuo you chuansuo (praca na krosnach), Yanshougongchui (ukrycie ręki i uderzenie), Dao Juan Hong (krok w tył i zawinięcie ramion), Ban Lan Chui (zbicie w dół, blok i uderzenie pięścią).
28.2Taijijian (Miecz Taiji) powinien zawierać:
28.2.1.Trzy pozycje: Gongbu GB (pozycja łuku), Pubu PB (pozycja obniżona), Xubu XB (pozycja pusta);
28.2.2.Osiem technik miecza: Cijian (pchnięcie), Guajian (parowanie w górę) Liaojian (cięcie od dołu), Dianjian (cięcie w punkt), Pijian (cięcie w dół), Jiajian (rozdzielenie), Mojian (poziomy miecz), Jiaojian (obrót miecza).
Artykuł 29 Wymagania dla Układanych: Nanquan, Nandao i Nangun
29.1Nanquan powinien zawierać przynajmniej:
29.1.1.Huzhao (dłoń tygrysa),
29.1.2.dwie podstawowe techniki pięści: Guagaiquan (uderzenie do dołu), Paoquan (uderzenie do góry),
29.1.3.sześć pozycji: Gongbu GB (pozycja łuku), Pubu PB (pozycja obniżona), Xubu (pozycja pusta), Diebu DB (pozycja motyla), Qilongbu (pozycja jazdy na smoku), Qilinbu (pozycja jednorożca), Hengdingtui (kopnięcie boczne wbijające), Gunqiao (zawinięcie przedramieniem).
29.2Nandao (Szabla Południowa) powinna zawierać:
29.2.1.Trzy podstawowe pozycje: Gongbu (pozycja łuku), Xubu (pozycja pusta) i Qilongbu (pozycja jazdy na smoku)
29.2.2.Osiem podstawowych technik szabli: Chantou (owinięcie/obrót dookoła głowy w prawo), Guonao (zawinięcie dookoła głowy w lewo), Pidao (cięcie w dół), Modao (cięcie poziome), Gedao (blok pionowy), Jiedao (rozdzielenie), Saodao (zamiatanie), Ósemka (koniecznie z pełną techniką obracania i zawijania dookoła głowy, wykonanymi w jednym ciągu).
29.3Nangun (Kij Południowy) powinien zawierać:
29.3.1.Trzy podstawowe pozycje: Gongbu (pozycja łuku), Xubu (pozycja pusta) i Qilongbu (pozycja jazdy na smoku)
29.3.2.osiem podstawowych technik kija: Pigun (uderzenie z góry), Benggun (oderzenie w tył), Jiaogun (obrót poziomy), Gunyagun (dźgnięcie i opuszczenie), Gegun (blok pionowy), Jigun (atak poziomy), Dinggun (postawienie), Paogun (blok poziomy w górę).
Ostatnio zmieniony przez Mihao dnia Pią 19:37, 28 Maj 2010, w całości zmieniany 4 razy
|
|